PTS granskar e-handel: detta kontrolleras och så förbereder du din webbplats

Förstoringsglas framför butikers loggor
Skriven av
Siri på Selma
Senast uppdaterad
November 4, 2025

PTS har börjat granska e-handel: så förbereder du din webbplats

Post- och telestyrelsen (PTS) har inlett sin första tillsyn av e-handelstjänster för att kontrollera att företag följer den nya tillgänglighetslagen som började gälla 28 juni 2025.

Det här är inte en allmän “påminnelse” – det är en faktisk granskning där PTS öppnar ärenden och följer upp åtgärder. Granskningen sker stegvis och fortsätter under 2025–2026.

Vad granskar PTS i en e-handel?

I första omgången tittar PTS på större aktörer etablerade i Sverige. Viktigt: tillsynen gäller webbplatser, inte appar.

PTS fokus ligger på tre delar av e-handeln:

  • Startsidan
  • En produktsida
  • Sökfunktionen

Dessutom granskar PTS att webbplatsen är utformad så att den är uppfattningsbar, hanterbar, begriplig och robust, och att det finns tillgänglig information om hur tjänsten fungerar.

Vad händer om PTS hittar brister?

Om PTS upptäcker brister får företaget normalt en begränsad tid att rätta till dem och därefter visa vilka åtgärder som gjorts. Om bristerna inte åtgärdas kan PTS besluta om förelägganden med vite eller sanktionsavgifter.

Varför det här spelar roll även om ni “redan jobbar med WCAG”

PTS har redan utökat tillsynen och startat fler ärenden inom e-handel. I ett senare besked beskriver PTS att man totalt startat 17 tillsynsärenden inom den planerade tillsynen och listar exempel på granskade e-handelstjänster.

Poängen: det här är en process som kommer rulla vidare, och fler aktörer kan hamna på tur.

Checklista: gör detta nu

Fokusera på samma delar som PTS tittar på: startsida, produktsida, sök.

1) Testa med tangentbord / skärmläsare

  • Kan du tabba till allt viktigt?
  • Syns fokus tydligt?
  • Går det att använda sök, filter och köpflöde utan mus?

2) Säkerställ att innehållet går att uppfatta

  • Tillräckliga kontraster (text, knappar, badges)
  • Bilder har relevanta alt-texter (eller tom alt om de är dekorativa)

3) Rensa i formulär och felmeddelanden

  • Alla fält har label
  • Felmeddelanden säger vad som är fel och hur man löser det

4) Strukturera sidan

  • En tydlig H1, logisk rubrikhierarki
  • Begripliga länktexter (undvik “klicka här”)

5) Lägg till tillgänglig information om tjänsten
PTS tittar också på att det finns information om hur tjänsten fungerar – och att den informationen är tillgänglig.


Källor: PTS
Bild: Ehandel

Nyhetsbrev
Inget spam. Bara de senaste lanseringarna och tipsen, intressanta artiklar och exklusiva intervjuer direkt till din inkorg varje vecka.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.