
Post- och telestyrelsen (PTS) har inlett sin första tillsyn av e-handelstjänster för att kontrollera att företag följer den nya tillgänglighetslagen som började gälla 28 juni 2025.
Det här är inte en allmän “påminnelse” – det är en faktisk granskning där PTS öppnar ärenden och följer upp åtgärder. Granskningen sker stegvis och fortsätter under 2025–2026.
I första omgången tittar PTS på större aktörer etablerade i Sverige. Viktigt: tillsynen gäller webbplatser, inte appar.
PTS fokus ligger på tre delar av e-handeln:
Dessutom granskar PTS att webbplatsen är utformad så att den är uppfattningsbar, hanterbar, begriplig och robust, och att det finns tillgänglig information om hur tjänsten fungerar.
Om PTS upptäcker brister får företaget normalt en begränsad tid att rätta till dem och därefter visa vilka åtgärder som gjorts. Om bristerna inte åtgärdas kan PTS besluta om förelägganden med vite eller sanktionsavgifter.
PTS har redan utökat tillsynen och startat fler ärenden inom e-handel. I ett senare besked beskriver PTS att man totalt startat 17 tillsynsärenden inom den planerade tillsynen och listar exempel på granskade e-handelstjänster.
Poängen: det här är en process som kommer rulla vidare, och fler aktörer kan hamna på tur.
Fokusera på samma delar som PTS tittar på: startsida, produktsida, sök.
1) Testa med tangentbord / skärmläsare
2) Säkerställ att innehållet går att uppfatta
3) Rensa i formulär och felmeddelanden
4) Strukturera sidan
5) Lägg till tillgänglig information om tjänsten
PTS tittar också på att det finns information om hur tjänsten fungerar – och att den informationen är tillgänglig.